En pudel kan väl ändå inte räknas till riktig hund?!!??

Har varit på SKK´s Internationella Hundutställning i Svenstavik och kollat på en del vackra hundar, nå´ra mindre vackra, nå´ra charmiga och nå´ra helt avskyvärda. Som det ska va såklart eftersom världens alla arslen är delade precis som meningarna om vad som är och inte är...

Kan dock inte låta bli att irritera mig över att en liten Pudel (dvärg) blev helgens BIS. Kan villigt erkänna att jag inte gillar pudlar alls (iaf de små, dvs dvärg- och mellanpudlarna). Tycker inte att det är det minsta sympatiska, drar snabbt alla över en kam när jag säger att de skäller och bjäbbar, biter gärna och oprovocerat och framför allt, de oliven juckar på precis vad de kommer över. Typ mina ben. Bläää

Nu är det inte därför som jag kapat dagens BIS-vinnare jämt med tassarna utan det faktum att vi ens har hundar som inte ser ut som ursprunget längre... Jag vet!!! ALLA hundraser är ett verk mer eller mindre med hjälp av människan och vi har på ett groteskt sätt avlat fram individer både från sjuka och defekta djur för att åstadkomma nå´t slags påhittat (kanske ibland oxå tillfälligt) ideal. Men det jag vill komma till här är att jag tycker att det är märkligt att vi på en utställning kan bedöma hundar som inte ser ut som ursprunget ens det minsta. Är det nå´n som tror att pudlar föds med små tussar på svansen och längst ned på fötterna, eller varför inte med en liten rosett i pannan. Nä. Precis. Gummisnoddarna är inte 'på riktigt'. Om pudlarna skall ställas ut så ställ ut dem med ett någorlundare hundlikt utseende. Ta bort flätor och rosetter alltså.

För övrigt så tyckte jag att den peppar-och-salt färgade dvärgschnauzern var väl värd vinstplatsen (vet mycket väl att den har trimmad päls) eller varför inte den röd-vita irländska settern med gubben i jaktväst.

Dagens charm stod 2 hundar för. Först en bernen-sennen (kan har varit en annan -sennenras oxå, osäker) i en avels- eller uppfödargrupp som  helt enkelt inte hade lust att se snygg ut. Han la sig ner rullade över på rygg och mådde lite gott helt enkelt. Någon var sur över det tilltaget. Men hon var ensam om å va sur

Den andra charmören var en kanintax som tacksam över att gubben som visade inte  hade dragit ner utställningskopplet tillräckligt så det blev plättlätt att smita. Tassade lite förvånad halvt skamsen ut ur ringen. Blev dock snabbt stoppad av en taxpolis så den fria lyckan varade inte så länge dock

Bra arrangemang dock. Heder till Jämtlands Läns Kennelklubb och Bergs IK som stod för arrangemanget. Bra väder kryddar lite extra förstås

Irländsk Setter Röd? Jo´då den klarade sig bra och slutade som BIG-2 slagen av den Irländska Settern Röd-Vit som jag nämnde ovan

Natt och gonatt. Over and Out. Imorron kommer Malin äntligen hem. Har längtat mycket efter henne! Apråpå det, behövs en liten smörjning med brun-utan-sol-kräm innan jag kliver i pyjamasen. Mina ben e för hemskt vita, e rädd att jag kommer se sjuk ut bredvid Malin Veronica  :-)
1 kommentar
Malin

Jag har längtat mycket efter dig oxå!