Bland myggor och knott

En tur till stugan gav oräkneligt antal knottbett och förmodligen ett ännu större antal bett av 'svädan' --- just det sista tror jag att det är språkkrav på. Norrland skulle jag tro. Är det någon söder om Sundsvall som vet vad sväda är så går det bra att komma med en liten kommentar här ;-)

Dock en trevlig tur till ett omtyckt paradis. Jag, Malin och Ida begav oss tillsammans med jycken. En oväntad överaskning var att det var servering i 'Skalbuán' *trevligt* En fäbod med betande getter och kor, en gammal fäbodstuga där elden brann i den öppna spisen, en kattmamma låg och myste med sina kattungar och hunden stod utanför och bus-skällde på Lex. Vi stannade och fikade förstås och lämnade en rad i gästboken naturligtvis. För alla och envar som är fikasugen och befinner sig inom rimligt avstånd till Skärvången måste helt enkelt bege er till buan för en kopp kappe och en stut eller varför inte läsk och morotskaka. Sväng upp vid Sörberget och följ sen skyltningen uppöver berget...

I stugan fick vi ännu mera överaskningar: Papsen och Ove kom glidande på 4-hjuling. Busigt värre  :-) De fick fina fiskar på spö och var nog nöjda med fångsten, åkte hemåt med ett flin sen. Fiskarna? Japp, de fick vi till middag hos Ove och Maj i Torpet sen. Mumma mumma...

Getingbo på dass var mindre nöjsamt men vi lyckades efter en del fadäser få bort dem därifrån. Följden blev dock att de istället försöker bygga bo inne. Imponerande arbetsmoral har de iaf, inga slöa kontorsråttor som trånar efter fika och raster där inte  ;-)

Today´s doings:
Walk with the dog (forest-kind)
Bike-swäng (va faan heter cykeltur?) Rödön-Bjärte-Slåtteråsen-Dvärsätt
Hamburgerdinner (homemade)
Headache rest of the evening (probably because Malin´s goin to tent-camp with her friends and i therefore has to worry)

Over and out

       
2 kommentarer
Anonym

Jag vet inte vad det är men kanske det vi kallar blinning eller kanske är det en mygga ;-) men eftersom den bits vill jag inte stifta närmare bekantskap med den. Det räcker så bra med mygg blinningar och en del hästbromsar som vi har här. Men vi verkar haft en bra helg jag vill oxå fika på fäbod och fiska. Men de däringa stickande varelserna hoppar jag gärna över. Ha det bra nu börjar min semester om en dag.
Häls Bitte

Helen

Uää, hästbromsar Bitte, de e inte å leka med heller. Jag betraktar dem som rovdjur. Tar sig inte ett litet bett, nä de tar en hel tugga. Usch och fy! Svädan är små små små flugor som bits (antagligen suger de väl blod men det går inte att se för de är så små). De är jobbiga som tusan eftersom de kommer igenom överallt. T ex så kryper de upp på kroppen genom att lätt ta sig förbi resåren i jackan/tröjans armar.... Små som lyckospindlar ungefär, typ de syns alltså knappt, men bits så det kliar nå´t gruvligt!