Kolla, va mycket snö!!!

Tillbaka i Åre efter en session i Sälen. MYCKET jobb och snack, snack och snack. Givande. I stort kan jag sammanfatta läget med att vi på jobbet måste hitta nya arbetsvägar, för mycket saker vilar på få axlar. Alltså jag menar kanske inte att vi är för få till antalet men vi är alldeles för personberoende vilket lätt tynger ner och försvårar. Fram för nytt processtänk helt enkelt. Med ITIL i bakgrunden skall vi skapa nya rutiner och framförallt skall mycket mycket mer dokumenteras och utredas. Här har ekorrhjulet snurrat för länge helt klart. Nå´n som varit med och praktiserat ITIL kanske har nå´ra goda råd att komma med?

En kvällsbild över Åres väder just nu tänkte jag lägga in men har glömt kabeln så det får bli en annan gång. Snöar som attan och det ligger ca 5 centimeter på backen nu. Oroar mig lite för Roffe som skall halka hem på sommardäck. TA DET LUGNT!

Blir kvar här ikväll, skall försöka komma ikapp med en del surdegar som legat till sig och liksom 'mognat' på mitt skrivbord  ;-)  Ett versionsbyte skall oxå hinnas med.

På vägen hem från Sälen så hände en märklig sak som jag lägger in ett par bilder från istället. Vi åker efter Särna-vägen och har kommit ett par mil från Särna då det plötstligt smäller till. Som ett gevärsskott ungefär. Skiträdda blev vi alla 4 i bilen då vi inser att C sitter med hela passagerar-rutan i sitt knä. Märkligt, den måste varit spänd till tusen på nå´t sätt, men varför då undrar jag? Vi fick vara lite uppfinningsrika och tog bilmattorna till skydd på vägen tillbaka till närmsta mack där vi istället fick fixa med kartong och sopsäck.... Resten av resan utan missöden som tur var...

Nä dags att återgå till jobb

Tack-för-idag-slut-för-idag

image49
4 kommentarer
Cissi

ITIL håller vi på att införa på jobbet och vi har hållt på sedan årsskiftet. Vet inte om jag har några goda råd att komma med förutom att man ska vara medveten om att förändringarna inte kommer efter ett par veckor! Men långsiktigt tror jag det är toppen!
Vi har just nu börjat använda ett gemensamt ärendehanteringssystem som bygger på ITIL-processen. Det funkar jättebra!
Får man fråga var du arbetar?

Helen

Spännande att höra Cissi, vi ligger ju bara i lindan än så länge och har myyyyycket jobb framför oss.
Vårt mål är oxå att flytta över och byta ärendehanteringssystem när vi kommit en bit i ITIL-tänket. Vi kommer förmodligen köra Nilex, vad använder ni och var jobbar du?

Jag jobbar på en IT-avdelning som sysslar med utveckling/support/utbildning/driftsättning av diverse system kopplade till vintersemester :-)

Cissi

Vi har också börjat använda Nilex och det verkar vara super! Har inte så mycket att jämföra med för det vi hade innan var ett hemmabygge.
Men det finns väldigt många bra funktioner i Nilex. Sedan blir det lite mer ordning och reda när alla gör på samma sätt.

Jag jobbar på en IT-avdelning på en kommun.
Kanske jobbar du på Skistar.. :o)

På torsdag ska jag åka upp till dina hemtrakter. Min pappa bor en bit utanför Åre så vi är där uppe en del.

Helen

Kul att du har familjen häruppe, rätt mycket tillfälligheter här ute i www-världen och alltid spännande att inse att världen är rätt liten och begränsad ändå....

Kanske vi kan säga att jag jobbar på SkiStar, jodå, det gör jag
:-)

Ta det försiktigt på uppvägen och på med vinterdäcken om du kommer med bil