Osttjuven slog till

Hemma igen efter en skön helg i stugan. Vädret igår var sanslöst bra med värmande sol ända fram till 19-tiden. Mer så´nt! Föret är förundransvärt bra, börjar sockra på lite men går fortfarande gå och åka skoter var som helst även utanför lederna. Inget vatten på isen, bara snö ännu, det får min stugnerv att hoppas på att det möjligen går att ta sig upp en helg till innan våren sätter in på allvar även där...

Vi väcktes av en galen Lex i natt, han skulle absolut ut men jag kände mig mäkta irriterad över att han gafflade så jag gick upp och låste dörren för att han inte skulle öppna själv helt enkelt. Han fortsatte att gruffa och försökte kolla ut genom fönstren och stökade på. Imorse fick vi se anledningen:

Vi har haft en osttjuv på besök... Ost, smör och mejerier ställde vi ut på en hylla på väggen ute på bron, det var tokvarmt inne så det behövde få stå kallare. Osten som bara låg i sin påse var tydligen intressant för den har en hermelin knyckt och släpat runt huset för att hitta en väg att komma under (där de bor). Osten var stor och hermelinen är ett litet djur så  han fick kämpa som en tok antagligen och hade på flera ställen försökt att ta sig ner genom den meterdjupa snön och naturligtvis var det detta som hunden uppfattade i natt. Hoppas det smakade Herr Melin  :-)

Nu kom Roffe och Malin tillbaka, ett våldsamt godissug drev dem mot Krokom och nu blir det tv-kväll tror jag. Måste förresten hinna packa oxå, en ny årevecka på gång

Tjing
0 kommentarer