Bloggrecept

Börjar friskna till ordentligt och längtar efter riktig mat (och inte bara apelsiner). Det här receptet på GREKISKT PYTT I PANNA har jag snott  hos annebelle.blogg.se. Skall defintivt testas inom kort!

Hon hade förresten just nu ett bra 'tema' förresten, köpstopp. Det betyder att man inte åker och handlar förrän man tömt förråden på det som redan finns. Vem har inte ett kylskåp med saker som man inte är så stolt över längst in, eller egentligen är det väl så att man man knappt vet vad som befinner sig längst in för det är så himla mycket framför hela tiden. Så ser det ut här iaf. Likadan´t i skafferiet. Finns en mängd förpackningar av samma sort, öppnade dessutom. Bra ide´ tycker jag, funkar galant i garderoben oxå, inga nya köp som inte medför att något som redan ligger i garderoben åker till återvinning eller ges bort till Röda Korset eller liknande.


image909

Fläskfilé 1 cm skivor som lägges i marinad i ett dygn


Marinad

1 ½ dl olja

3-4 vitlöksklyftor (hackas)

1 ½ tsk Sambal oelek

2 msk soja


Fyll långpanna med:

klyftpotatis (förkokas i ca 10 min innan, skalet kan man också behålla på om man vill)

klyftad rödlök

3-4 skivade tomater

klyftad gul och röd paprika

lägg på filé plus marinaden (gör ev dubbel marinad)

smula feta ost över fyllningen

(ev strö lite salt över)


200 grader mitt i ugnen 30-60 min


Servera med kall sås:

2 dl creme fraiche

2 pressade vitlöksklyftor

½ pressad lime (vi hade citron)

svartpeppar, salt och ev örtkrydda

3 kommentarer
Cissi

Det gjorde vi i helgen och det blev en storfavorit!

annebelle

Va kul! Hoppas du gillar det!

Sus i dus en desperat lyxhustru!

Hoppas att du gillade receptet för det kommer från mig och annabelle provade det och tyckte om det. Den är underbar!

Ett tips är också att du kan använda marinade till vilket kött du vill och sedan hälla på en creme fraiche och vips en underbar gryta!



Kram Sus