C som i Citrus

... vilket är vad jag har längtat efter i nå´ra dagar nu. Det enbart. Inte ens cola-light har funnits i tanken, det har direkt äcklat mig. Detta är rätt så märkligt kan jag tycka...

Vaknade i söndagsmorse och kände mig konstigt illamående och öm-trött-öm i kroppen. Vi låg kvar en stund och lyssnade på Pigge Werkelins ljudbok "Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak" en förövrigt gripande skildring som jag tycker ni ska läsa/höra om ni har tillfälle   http://www.ior.nu/. Blir således kvar i sängen en lång stund så kroppen borde hunnit vakna till ordentligt men det onda och illamåendet vill inte ge med sig alls.

Usch och blä vad jag har lätt att tycka synd om mig själv. T om samma dag som jag lyssnat till en katastrof större än något en människa skall behöva genomlida, så går jag alltså runt och gnäller om hur dåligt jag mår och  hur konstigt allt känns. Rätt patetiskt men det är vad som händer alltså.

Kan inte förmå mig annat än att ligga så still som det bara går och vill absolut inte äta nå´t annat än färska apelsiner och juice. Det blir min kost söndag, måndag och halva dagen idag tisdag. Känner mig mycket bättre nu men är fortfarande 'darrig' och liksom 'slö'. Hur som helst så har jag varit iväg på HC för att som jag tror få penicillin för nå´t typ influensa-aktigt som jag nu bevisligen inte har. Nä, nå´t skräp i kroppen är det och jag förväntas ta det lugnt och käka alvedon mot värken och bara vila mig igenom detta.

Däremot har jag lågt blodvärde och ordineras därför att dricka blut-saft vilket är ungefär det äckligaste som finns. Det är 19 år sen jag hade Sandra i magen och blint litade på allt vad barnmorskan sa och tutade i mig av denna fasansfulla dryck. Fy för den lede, smakar ju rent blod! Har ju blivit lite klokare med åren (hoppas, hoppas) så jag log snällt och mumlade möjligen ett kväst 'ja' innan jag kvickt drog mig hemåt igen och hit ut på intenet och har nu googlat lite på vad jag skall kunna stoppa i mig för att höja blodvärdet.

Gissa vad jag till min stora förtjusning då hittar: Citrusfrukter! Jajemän, min kropp ville ha det redan i söndags, cool reaktion tycker jag. Iofs gillar jag och äter oxå mycket frukt hela tiden men har sällan eller aldrig direkt sug efter någon särskild!. Nu rekomenderas man att käka inälvsmat oxå, men det bortser jag ifrån. Usch och blä för lever och blodpudding! Nä, nu käkar jag apelsiner som attan istället.

Kolla här vad jag hittade hos ICA-kuriren:

Järnsmarta tips

Forskning vid Sahlgrenska Akademin visar att måltidens sammansättning är direkt avgörande för hur järnet tas upp i kroppen.
Nötkött är bäst!
Det absolut bästa järnet: hemjärn, finns i kött, ju rödare desto bättre. Fläskkött, fisk och fågel innehåller inte lika mycket.
Bacon och blodpudding
Servera bacon (som innehåller köttfaktor) till blodpuddingen så tar kroppen upp mer av järnet.
Citrus slår högst
Icke-hemjärn finns i nötter, äggula, bönor, grönsaker och frukt och bär. Frukt är bättre än grönsaker, citrusfrukter är bättre än annan frukt.
Mjölk till frukost
Mjölk är ett viktigt livsmedel, men för järnets skull - servera den inte till kött. Låt i stället mjölken spela huvudrollen vid frukost och mellanmål.
Frukt till dessert
Flytta frukten från mellanmål till efterrättsplats efter lunch och middag, det förbättrar järnupptaget. Eller utöka fruktintaget.
Avvakta med java
Låt maten sjunka en tag innan du tar en kaffe, som minskar järnupptaget, vilket även choklad gör.
Tänk grönt
När du vill ha järnrika grönsaker:
välj de gröna.
Mer motion
Ju mer vi rör oss desto större än chansen att vi äter riktig mat (med järn) i stället för skräpmat och godis med tomma kalorier.


Jag är uppe och med i matchen igen!
2 kommentarer
Elin

Oj då. Hoppas du kryar på dig snart! Är själv hemma med 2 mycket krassliga tjejer.
Jag måste förresten vara lite vampyr, har själv ständigt lågt järnvärde och dricker blutsaft så ofta jag kommer ihåg - men blodsmak? Jag tycker det är rätt gott. :)
/Elin

Helen

Nämen e tjejerna sjuka, trist, jag som kryat på mig och tänkte baka tårta. Men hörry, det måste vara vampyrdragen i dig som får blutsaften att smaka gott
:-)
Man ska motionera mycket för då ökar förmågan att ta upp järnet, så det får bli många och långa promenader framöver så blir vi fulla med järn både du och jag