Patriotismen spirar

... nä kanske den inte gör, men det här med nå´n slags tillhörighet och vikten av det pendlar ju beroende på var man är och vad man gör eller hur? Var man lägger sin lojalitet och tillhörighet kan ju växla från stund till annan.

Är man på semester utomlands så är man ju väldigt svensk helt plötsligt, men är man på en skidtävling där norrmännen är snabbare än italienarna så är man ju istället väldigt skandinavisk eller hur  ;-)

Idag är det tydligen Jämtlands Nationaldag (fråga mig inte varför eller hur och när det blev så, jag har fått uppgifterna av en säker källa på jobbet) och eftersom jag just nu är en jämte i exil så blev jag precis vääääldigt patriotiskt lagd...

Här kommer därför dagen till ära Jämtlandssången, fast på jämtska för att spä på patriotismen en aning:

Jamtlandsången

Text: P-G Norman/Bo Oscarsson

Melodi: Jämtlandssången


Ma går på stigom

å leit oss opp öve backan,

bort milla åkrom opp hitat vållom

der bjällan pingel skvällt

i jänsmässti.


Ma sir frå höjdom

bort mot åsom,

der kjörsan står milla gålom

bort ditat fjällom vår,

der Skuta står,

så gnistrenes vit.


Fejen så sjong ma att:

JAMTLAND DE E LANNE VÅRT

I tusen år ha ma hade

hålle därför hårt.

Ler ta den friheit som dedran ein gang at oss ga!

Hen ske ma lava å minnes allt,

som fedran oss sa.

2 kommentarer
Stefan

Längtar nog lite 'hem' nu känner jag. Trots 18 år i hufvudstaden. Jamtlan, jamtlan jamt å standut!
Storsjöyrans presidenttal på torget skall upplevas
Storkram

Niklas Akerö

I exil. Själv e man en skåning som ej verkar ha en fjärilmakaron att bli jämtsk.