I giftigaste laget

... på hundpromenaden idag så hittade vi massor av Stenmurklor och blev sådär lycklig över 'fångsten' som man blir om man hittar en stor myrkant fylld med hjortron till exempel.  Fyllde Lex hundbajspåsar till bredden.

Men läs här: http://www.svampguiden.com/art.asp?art=gyromitra_esculenta


fotot är jag 'lånat' från sidan i  länken ovan

Svampgröngölingar är vi, eller grön och grön, vi är snarare vit, iaf jag kan INTE ETT SMACK om svampar...
Visar sig att vi burit hem rena giftormen. T om ångor från färsk svamp kan göra oss sjuka. Hujedamej va läskigt, nu har jag läst att jag skall förvälla dem minst 2*5 minuter och kasta vattnet mellan. Nu har jag förvällt dem det dubbla, dvs 4*5 minuter och sen blir det nog till att torka dem oxå för att vara ännu säkrare.

Köket känns helt förgiftat nu oxå, måste descinficera det nu känner jag

Undrar om det blir nå´n middag av detta, törs vi?

Min pappa kläckte ur sig följande vid middagen: "All svamp går att äta... en del äter man dock bara en gång". Vem fasen kom på att äta svampen från första början och varför? Hur många käkade den bara en gång innan man kom på att den var så här förfärligt giftig? Den historien vet jag inte om jag vill ha svaret på egentligen

Slut på sönda´n hörrni - dags att komma in i vardagsformen igen!
3 kommentarer
Sebastian

sv: ja det tycker jag också.

Anonym

Sjuksköterskan säger låt bli .
Bitte

supermamma

Gud vad mysigt! Att hitta så mycket murklor är underbart! Jag har alltid ätit murklor men det gäller ju att förvälla dem och att torka dem är ju inte heller fel!
En gång hittade vi så mycket murklor att vi inte kunde bära och kassarna inte räckte till, då tog vi våra jackor till hjälp.......