Helgon

... uppe tidigt idag. Inte för att det ringt utan för att jag ska fräscha upp lite bakgrundssystem med omstarter. Hoppas på att kunna åka till stan senare för att hitta nå´t att byta den för stora klänningen mot.

Gårdagkvällen blev kort, jag var sen hem från jobbet till att börja med, middag och sen var det inte mycket mer kvar av kvällen. Tanken var utgång, men blev slö och stannade hemma med Ida som var själv, de andra två var ute på sitt. Tänkte se på film med henne, men somnade innan jag hann bilda mig en uppfattning om den var bra eller inte ;-)

Detta är ju Allhelgona-helgen, dags att skänka en tanke och tända ljus till nära och kära som inte finns längre. Det var jättefint på Mörsils gravplats när jag for hem igår kväll. Det lyste överallt. Trevligt att veta att alla (nästan) som finns där har någon som tänker på dem. Undrar om det ser likadan´t ut på en gravplats i någon storstad? E rädd att många många är anonyma där och inte har nå´ra anhöriga som är tillräckligt nära (både i avstånd och relationsmässigt) som tänder ljus för dem.

Jag ska till Rödön och Aspås och tända ljus för 'mina' idag

Nä, nu ska det omstartas och sen blir det mysfrukost med Malin som är vaken. Det kliar nå´t vansinnigt och rinner var från öppna sår. Vad är det som skall ut ur hennes kropp?

AllHelgonahelgen, Halloween, Dvärsätt
3 kommentarer
Anneli

Jag har varit på stora kyrkogården i Enskede en allhelgona kväll,det var helt fantastiskt vackert!!Det ligger ju en hel del nära och kära där.Lycka till med klänningen :-)

Elin

Farmor och farfar ligger ju på Galärkyrkogården på Djurgården och mormor och morfar i en minneslund på Norra kyrkogården också i Stockholm. Hela min barndoms Allhelgonahelger har firats där (som jag minns det iallafall) och det har alltid varit massor med ljus och kransar överallt och många människor i rörelse. Det är ju magiskt med alla glimmande ljus! Tomas och jag besökte deras gravar nångång för flera år sedan och skrattade lite åt att det faktiskt gick en buss INNE på Norra kyrkogården... Vi klev av vid fel hållplats och fick gå en mil kändes det som innan vi hittade till minneslunden.... Ylva och jag var förövrigt överlyckliga som barn att vi var släkt med Farfars far som hade sjöfartsanknytning och därmed tillsammans med kommande släktingar (vi då t.ex)hade rätt att ligga på Galärkyrkogården som ju ligger ett stenkast från Gröna Lund. Fatta vad kul att få spöka på Gröna Lund!....

Bitte

De mina ligger på en stor kyrkogård här i stan och vi var där igår och det var massa ljus och massa folk i rörelse. Många kransar och en hel del blommor många rosor i buketter. Det är så otroligt vackert. Jag har kompisar som har släktingar på Galärkyrkogården som också ska spöka på Gröna Lund. Der hörde jag ofta när vi var små och numera är det ju "levande" spöken i spökhuset vem vet det kanske är Elins eller Lottas farfar?

Bitte