En stunds eftertanke

läge att tänka efter lite när jag sitter och ojar mig för att det är så mycket tvätt att ta reda på, eller att bilen ser ut som ett gruslass, eller att hunden lämnar så mycket hårtussar av sig att varje gång jag ställt undan dammsugaren så virvlar en ny tuss upp på hallgolvet. Fjantigt egentligen men det är lätt att om och om igen halka in i den mikroskåpiskt lilla värld runt omkring sig själv där just så´na bagateller tillåts ta plats. Nä då e de dags att rycka upp sig och tänka efter lite och ge saker sitt rätta perspektiv...

Tankar till den familj som helt oväntat hamnat mitt i en värld av missbruk, där en ung tjej själv insåg det ohållbara i situationen och bad om hjälp. En chock för alla oss utanför, alla vi som inte hade en aning och som inte heller kunde tro och fortfarande inte kan tro att detta händer och har hänt.

I nå´n slags naivitet så vill man att det personer med missbruksproblem ska passa in i en viss ram och i det yttre ytliga utmärka sig så att det lätt går att 'se'.

Inga unga söta tjejer med jobb, bostad, pojkvän och många vänner är missbrukare.
Inga med en familj tätt vid sin sida, där bägge föräldrar är engagerade i sina barn och sin familj är missbrukare.
Inga som jag känner är missbrukare.

Fel  visar det sig och hela min värld ruckas ur sin form och jag måste börja tänka om. Tänk om det skulle vara mina barn som hade ett missbruksproblem och jag inte kunde ana och ens kunde förstå detta faktum? Tänk om det var jag som skulle sända någon av mina tjejer till ett behandlingshem långt långt bort? Tänk om det var jag som skulle försöka handskas med allt det som kommer till? Det här skrämmer skiten ur mig rent utsagt. Som förälder vill jag tro att jag har den kontakten/kontrollen med mina barn att detta inte skulle kunda hända oss! Det har jag lixom tagit för givet... Hur tusan gör man nu?

Styrkekramar till hela den familj som detta berör. Detta kommer att gå bra e min övertygelse! En tuff resa har börjat men med ett glasklart mål! Kraaam

1 kommentar
Anneli

Ja visst lever vi i en skyddad verkstad,hemska tanke om man skulle råka ut för detta.