Önskelista

Efter att ha på fm ha hälsat på B som drabbats av en hård, skoningslös och ovanlig sjukdom och därför just nu går igenom sitt livs tuffaste kamp så kommer tankarna krypande såhär framöver kvällen.

Tänk om allt hastigt bara tar slut, utan att jag hinner förbereda mig eller mina nära och kära på ett avsked. Tänk om.

Jag har en ganska bestämd uppfattning om.. eller vänta, önskemål kanske vi skall säga istället. Skulle väl vara aningen förmätet att kräva en massa när man inte själv inte längre är med. Nåväl, önskningar kan vi kalla dem alltså, de detaljer som utgör agendan i mitt eget avslut.

Utan att på något sätt vilja vara dramatisk eller anspela på att vara fru Dysterkvist så har jag då och då funderat och för mig själv klartgjort dessa detaljer. 

Nu har jag satt dem på pränt och lämnat över dem till min familj. Ett praktiskt drag skulle jag vilja påstå... Nu har förhoppningsvis alla mina närmaste samma information. Fullt frisk, förhoppningsvis med en skalle som funkar (nåja) och avser leva tills ja blir hundra. Kalla det kontrollbehov eller vad tusan som helst, men håll med om att det var ett praktiskt drag. Av alla sju breven (barn, man, syskon och föräldrar) så har jag kalkylerat med att iaf ett av dem finns kvar den dagen.  Sen får jag väl hålla tummarna för att önskningarna faller in också, men det var ju en annan diskussion. Jag slänger väl in ett inlägg vid det laget så får ni veta hur det gick  ;-)

Kämpa på nu B! Vi är många som hänger i kulisserna och vill hjälpa dig på vägen!
5 kommentarer
Elin H

Mycket klokt att prata om det. Brevet finns i säkert förvar här iallafall. Kram!



PS. Själv vill jag ABSOLUT bli kremerad och donera gärna allt användbart jag har. Det är väl de viktigaste punkterna om jag skulle dö innan jag hunnit författa något om andra önskningar (ska ta tag i det snarast!). DS.

Elin H

...önskar din vän ett mirakulöst snabbt tillfrisknande också!

ejmis

Jobbigt att tänka på men klokt att göra.

Anneli

Jag skulle inte se det som kontrollbehov, utan en välgärning för dina anhöriga. Det kan vara oerhört skönt att "bara följa anvisningar" i de praktiska delarna. Därför har jag planerat och dokumenterat mitt frånfälle i detalj (joråsåatt), men sedan får ju de som lever göra som de vill ändå.



Må din vän känna stödet från er runt omkring och vinna kampen, om den än är svår.

Bitte

Ville bara berätta att som anhörig är det där brevet bra att ha. När min pappa dog fanns det ett papper om hur han ville ha begravningen vilken musik som han tyckte passade och inga blommor, ev pengar skulle till faddernbarnet och till diabetesfonden. Detta underlättade mycket för oss i en tung stund. Å för mej med mitt jobb vet jag att det kan gå snabbt från helt frisk till jättesjuk så det är aldrig fel med ett sådant brev.

Kram Bitte