Det där med förväntningar och så...

Varit på badet och tänkte simma en timma. Det blev det inget av med. Eller jo, en  halvtimma. Sen stängdes delar av bassängen av. För att några skulle ha simkurs.
 
Om detta fanns inget anslag någonstans, ingen information gavs vid inträdet....
 
Besöket motsvarar alltså inte förväntningarna och då förvandlades jag från nöjd och glad simmare till missnöjd gäst. Detta berättar jag när jag går ut ur anläggningen. Att jag var missnöjd alltså. Berättade också varför, att det här besöket inte infriade mina förväntningar och att om jag hade kännt till avstängningen INNAN jag betalade och gick in hade jag avstått. Eftersom jag inte hade för avsikt att plaska runt i äventyrsdelen av bassängen eller åka rutschkana i barndelen.
 
Dår får jag veta att det skulle vara omöjligt för dem att informera alla om det. Då skulle de få uppdatera den infon varje dag isf. Försöker berätta att det skulle vara väldigt enkelt att bara visa den informationen i kassan, en enkel info om att någon del av bassängerna KAN vara avstängd och det då alltså blir upp till mig att då fråga personalen om vilken del som just idag ev var stängd.
 
Då får jag veta ungefär 7 ggr till att det skulle vara helt omöjligt att ge den informationen, att det är underförstått att det kan vara avstängt någonstans. Det är det aaaaalltid på onsdagar dessutom. När jag då påpekar att det inte varit det de senaste 2 onsdagarna jag varit där och att det är en av anledningarna till att min förväntning på kvällen var att jag skulle kunna simma på motsvarande sätt som de två gångerna så får jag återigen veta att det skulle vara omöjligt att visa den informationen för alla, det skulle bli så tjatigt. 3 ggr till. Sen slutade jag lyssna.
 
Nu är jag inte längre en missnöjd gäst, nu har jag gått över till att vara en förbannad gäst som knappast kommer rekomendera badhuset i något avseende längre. Jag har också övergått till att ha överseende med att det inte är särskilt fräscht i duschanläggningen, bastun eller omklädningsrummen till att tycka att det är fördjävligt äckligt. Ungefär samma resonemang när det gäller cafeterian som gått från att vara en ganska medioker tillställning, ostädad och inte särskilt väl skött till att vara rent av äcklig den också. Man får se upp för uppvattnade strips på golvet och behöver börja varje fika-tillfälle med att plocka bort och städa av bordet...
 
Storsjöbadet, här har ni en förbannad och irriterad gäst. Varsågod.
3 kommentarer
Camilla

Ojoj, ingen vidare service där inte. Förstår att du blev förbannad. Alla borde vara rädda om sina kunder.
Och jag kan ha sagt det förut men säjer det i så fall igen, du borde extraknäcka som kolumnist, du skriver så jäkla bra.

Trevlig helg!

Anneli

Får jag ta med detta som ett exempel i den värdskapsutbildning vi kontinuerligt försöker oss på att förmedla till företagare och anställda?

Så klockrent exakt precis vad som händer om man man inte sätter sig in i besökarens situation. Surt. Och surt att vi i branschen aldrig lär oss...

Helen

Tack Camilla :-) Värdskap är viktigt eller hur Anneli, att förvalta gästens upplevelser är ju liksom uppdraget om man lever på vad gästen betalar. Är man det minsta smart förstår man relationen där emellena också :-) Självklart får du använda texten/exemplet om du vill :-)