Gynning och barnmorskor

Ett antal böcker att avverkats under semestern. Det är i stort sett bara då, eller under någon annan längre ledighet som det blir av att jag läser böcker. Vi lyssnar en del i bilen också men det är något särskilt med att bläddra i en bok ändå. 
 
Gynnings 'Ego Woman' samt 'Ego Girl' läst jag. Tycker de var oväntat bra. Jag som trodde allt kring henne verkligen startade med BigBrother men det visade sig vara fel. Lättsamt språk och väldigt lättlästa böcker, lite som att läsa direkt ur en skvallertidningsspalt. 
 
 
 
 
'Barnmorskan i East End' av Jennifer Worth, en biografi om livet som nyutexaminerad barnmorska på 50-talet i London. Inte jättebra, bäst kanske den är ur ett historiskt perspektiv, att den speglar tiden strax efter 2a världskriget allså. Skall tydligen finnas en fortsättning, men är inte så sugen på att läsa den. Möjligen se filmen som också skall finnas. 
 
 
 
 
Anne Holts 'Det som tillhör mig' var däremot jättebra. Den handlar om försvunna små barn och jag kunde inte sluta läsa den här boken utan streckläste den från början till slut. Lättläst, med korta kapitel. Jättebra alltså, rekomenderas. 
 
 
 
En deckare till var 'Kommer aldrig mer igen' av Hans Koppel. Handlar om en kvinna som blir kidnappad av sina nya grannar och hålls fången i deras hus, strax intill sitt eget hem där man och barn väntar. Den var också bra, kanske aningen långsam mitt i men den får ändå helt klart godkänt. Har inte läst något av Hans Koppel tidigare men skall se om jag hittar fler böcker av honom. 
 
 
 
Den sista boken är 'Red Fox' av Anthony Hyde. Den handlar om en försvunnen man och leder efter många invecklade trådar fram till regering och försvar. Rätt OK, men lite väl mycket invecklade trådar och samband. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer