Är ni redo?

Hallå där alla ni som jobbar på dagis. Ursäkta att jag glömde att uppdatera er tidigare. Nu kanske ni redan fått erfara lite av det som jag hade för avsikt att berätta...
 
Jo, det är så här. Nu har det precis börjat en ny liten tjej på förskolan. Liten och liten förresten. Hon är rätt stadig får jag säga. En tuff brud som är räääätt så envis. Eller för att vara helt ärlig. Hon är jädrigt envis.
 
Tänkte förbereda er lite...
 
Den här tösen kan bli så in i norden förbannad om ni inte skärper till er och fattar hintarna direkt. Så förbannad så hon börjar himla med ögonen samtidigt som läpparna blir blå. Ganska otäckt. Hon har coola föräldrar så de stressas inte så lätt, antar att ni är ungefär av samma virke. Själv får jag panik och löser därför situationen INNAN den blir akut så att säga. Genom att säga 'Ja' helt enkelt. Nån slags psykologi även det får jag hoppas.
 
Sen var det detta här med maten. Det har ni redan upptäckt. Emma äter precis allt som finns på bordet. Det där om vems tallrik det ligger på är inget hon noterar. Alls. Jo förresten, det gör hon. När det kommer till sin egen tallrik förstås. Gillas inte att någon smygäter på den utan lov. Tips: sätt henne på en kortsida, en klåfingerlång armlängds avstånd till närmsta granne så tror jag att det är lugnt. Annars lär de andra ungarna sig säkert att vara skitsnabb och äta upp före henne för att undvika trassel. Barn e ju smarta.  
 
Sa jag att hon har en brorsa också?  Han som jag förvarnade om HÄR En brorsa med ett jädra drag under galoscherna vilket innebär hon är van vid vinddrag i håret, mycket bus och glada lekar, ett tjyvnyp då och då samt intresse för bilar och sånt som rör sig och låter. Det är inte så mycket Barbie om man säger så.
 
Hon dansar gärna, oftast till farfars gammeldans-tjoa t ex 'Viggen' och kanske någon skön dansbandsdänga från farmors favoriter. Apropå det, kan man beställa eller ha åsikter om den pedagogiska inriktningen förresten? Skulle vara schysst om ni kunde breda väg för lite annan musiksmak framöver. Gärna mot rock-hållet om det går. Tack på förhand! 
 
Är rädd att detta är svårt att tro efter ovanstående ord men 99% av tiden är den här lilla gumman som en enda stor solstråle. Hon ler och skrattar och glimrar med ögonen. Pekar och konverserar.
 
Hur det har gått till vet jag inte, men nu är hon dagis-färdig så nu kommer den allra finaste lilla skruttgumman och förgyller er dag!
 
P.S Hon är jädrigt finurlig så hon lär bidra till kreativa lösningar. Som ni måste fixa. Lösningarna alltså  :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5 kommentarer
Helene

Vilka bra dagistips!!!!!!!!

Marielle Andersson

Vad bra du skriver, och vilken fantastiskt söt liten tös, är det ett brorsbarn?

Svar: Tack Marielle, japp det är min mista lillebrors dotter <3
Helen Hedin

Linda

jäkla tok du

Anonym

Men jisses vilken goding. Hon kommer att ta över stället... // Carina BM

Svar: :-)
Helen Hedin

Sus

Bra skrivet! Du skulle passa som skribent. kram

Svar: Tack Sus!
Helen Hedin