Årets som gått - 2014

Ett helt år har gått. Igen. Har roat mig med att sammanställa mitt 2014 samtidigt som jag förväntansfullt hälsar 2015 välkommen. Ett toppenår ligger och väntar, helt oskrivet  :-)
 
 
JANUARI
Nyåret firas in hos vänner i grannbyn. Lex blir jätterädd av alla fyrverkerier och gömmer sig på toaletten. Vi åker och upplever Paris och går en del på bio här hemma också.
 
 
 
FEBRUARI
Alldeles för milt väder har vi och på tok för lite snö för att det skall kännas som vinter. Ingen riktigt skidföre någonstans och mest isigt på promenaderna. Jag börjar längta efter vårsol och mera ljus och köper tulpaner som piggar upp. En person vars blogg jag länge följt och inspirerats av förlorade under hösten kampen mot sin sjukdom. Ett rörande program av Jills Veranda sänds där han mycket märkt av sin sjukdom medverkar och berör.
 
 
 
MARS
Våren startar 1a mars sager mannen och jag är beredd att hålla med. Åker med jobbet för andra året i rad till Vemdalen och mår gott i supersoligt väder.
Blir en del skidåkning, bland annat en tur till stugan i blandat före. Joel sprider roliga citat och uttalanden runt sig och jag får skratta gott varje gang  :-)
 
 
 
 
 
APRIL
Den lilla snön som kommit under vintern tinar snabbt och vi röjer av på hygget. Mycket kvist dras till högar som vi eldar. Fint blir det och vi ser fram emot en sommar med ett grönt hygge. Påsken kommer och levereras i finväder. Vi håller till på Ansätten och njuter av fint sällskap och strålande sol. Annars tränas det en del och jag hinner också testa på LineDance innan månaden är slut.
 
 
 
 
MAJ
Månaden börjar med namngivningskalas för lilla Emma. Vi åker på fika i mysiga Bryggstugan på Rödan, blir lite extra spännande eftersom Lex bestämmer sig för att inte stanna kvar i bilen. Vi eldar en hel del ris på hygget som blir finare och finare. Drar en tur till Hufvudstaden och myser med Sandra och Dan. Under en tur till Sälen får jag och mannen se en livs levande varg. Skithäftigt och overkligt!
 
 
 
JUNI
Första sommarmånaden börjar rätt kylslaget, vi firar trots allt midsommar, först med fika och dans runt stången i grannbyn och sedan sill- och nubbemiddag i vanlig ordning i en annan grannby. Tid också för funderingar över saker och ting som sker.  Katten protesterar mot kattvakterna och drar på äventyr när vi är borta. Det löptränas en hel del och Vårruset springs i ett kylslaget Östersund.
 
 
 
 
 
JULI
Simtränar mycket och när utebassängen öppnar är det extra skönt. Tyvärr drar jag på mig en 

väldigt envis och ihållande nackspärr och springer till Naprapaten i tid och otid.
Sommarens kyliga start vänder till att bli helt makalöst skön. En superdupervarm sommar får vi.
Mycket bad och båt och skön grillmiddagar. Underbar tid!

 
 

AUGUSTI
Semestern och semstervädret fortsätter. Overkligt varmt och skönt. Vi drar till
Trondheim ett par dagar, fixar en hel del här hemma och fortsätter badandet. Får
finbesök av kusin och vi drar på fjällpromenad.
Jag avslutar min semester med att dra till Turkiet en vecka.



SEPTEMBER
Semestern är slut och hösten startar med en rivstart. Jag fortsätter dansa LineDance och på jobbet börjar nya roliga projekt driftsättas. 


 
 
OKTOBER
Stugan behöver lite tillsyn efter förra stormens framfart. Vi städar tomten och röjer undan en massa skrot. Hösten har varit ovanligt varm och fin men tillsist får vi oväntat blankis och mamma ramlar och bryter armen  :-(   Vi åker till Trondheim och myser med Sanna som fyller år. Åter gott på 'Nyfiken' och trivs överlag. I slutet av månaden åker till till Sandra som också fyllt år, vi går på Orups föreställning 'Viva La Pop' och tycker alla att det är skitbra. Bäst tycker vi äldre misstänker jag  :-)
 
 
 
 
 
NOVEMBER
Intensiv jobbperiod och månaden bara rusar iväg. Jag åker på världens förkylning och är helt utslagen i flera dagar. Vi hinner trots allt fira farsdag förstås samt gå på roligheter med jobbet där vi äter säsongens första julbord och lyssnar på julshow. Månadens mest oväntade är surströmmingsskiva hos grannarna. 
 
 
 
DECEMBER
Fortsatt väldigt intensivt på jobbet och vintersäsongen drar igång på allvar. Vi väntar på snö som verkar utebli. Bakar tunnbröd med Hanna, Elin och tjejerna och försöker få ihop lite julstämning hemma. Lucia firar vi med grannmingel vid storsjöns strand. Väldigt trevligt och mysigt. Sandra kommer hemöver och det börjar dra ihop sig till julafton och den firar vi helt självklart hos pappa och mamma. Som vanligt. Jobbar julhelgen men på jobbet är det väldigt lugnt. Snön och kylan hann fram lagom några dagar innan julafton. Som på beställning. Det som händer till nyår är dessvärre att all snön tinar bort och lämnar oss med isiga vägar och helt gröna gräsmattor. 
 
 
 
 
Årskrönika
0 kommentarer