Dagbok, en massa maj har passerat

Mitt bloggande har alltid haft som syfte att spara på vardagsnoteringar. Sånt som man glömmer bort annars. Bloggandet startade innan just den här bloggen och jag kan idag inte längre komma åt den vilket är jättetråkigt och jag ångrar så att jag inte valde att föra över allt från den till denna... 
 
Hur som helst, bloggandet har ju pågått rätt länge, trenden är färre och färre inlägg visserligen men det finns ändå en kontinutet som omramar mitt alldeles vanliga liv. Gillar den. 
 
Roat mig att kolla igenom hur just månaden Maj sett ut genom tiderna. Konstaterar att vädret är rätt statistikt. Majvädret är rent generellt rätt kallt och ofta med inslag av snö. Ändå tänker jag varje år när det är kallt att det var bättre förr  ;-)  Håll i er nu, detta blir långrandigt:
 
Maj 2007 - Sandra är student och det fixas med klänningar och testas frisyrer. Jag funderar på att byta jobb men ångrar mig i absolut sista sekund. Mannen är i Florida och spelar golf och jag jobbar mycket från Stockholm. Mamma får om-målning av huset som morsdagspresent. Undrar om hon blev nöjd :-P
 
 
 
Maj 2008 - Jag hänger med Ida och hennes klass på skolresa till Danmark. Härlig tur och något av en tradition för mig. 5e gången gilt på samma ställe med samma lärare  :-)  Roffes telefon blir stulen och vi snackar med tjuven. Eller tror att vi gör det iaf  ;-) Plockar massor med stenmurklor, tar hem, förväller, torkar, förväller och grejar in absurdum men får sen ändå kalla fötter och slänger alltihopa. Den förvildade katt som vi tagit hand om försvinner och vi ser henne inte igen  :-/  I mitten av maj får vi snö och vi fryser som tokar. 
 
Maj 2009 - Malins tur att vara student och vi testar både klänningar och frisyrer. Hon blir xå av med sin tandställning efter ett antal år med järnskrot i munnen. Startskottet  för införandet av nytt system och vi invigningsträffas i Stockholm
 
 
 
Maj 2010 -  Vi har stegräknar-tävling på jobbet. Brorsan får sin identitet stulen Vi går och tittar på Idas terminsavslutning i dans och i slutet av månaden har vi riktigt kallt väder. Ingen snö, men endast 7 grader och regn. Roffe vattnar plastblommorna och vi går på fint och roligt vårbröllop Malin och Simon kommunicerar och vi får gratta Danne för första gången sedan han givit sig tillkänna  ;-)  Jag fastnar på bild och åker till Sälen på vinterväglag. Uppslitande vårdnadstvist, åtal mm är tung och jobbig framförallt för 2 små barn men också för mina fina tjejer :-( 
 
 
 
Maj 2011 - Den fina mannen fyller 50 och det firas i omgångar. Själv åker jag på SPA och kör föryngringskur. Jag börjar ana att något är knas med min syn och det mest utmärkande är att gröna färger liksom suddas ihop. Lånar skruttungen Joel och blir fintad på läktarn i vanlig ordning. Sandra är hemma en sväng och då passar skruttungen på att få åka lite skottkärra också
 
 
 
Maj 2012 - Vi kör första våren i vårt nya hus, avslutar ett matrumsprojekt och fortsätter sedan mestadels utomhus. Vi får oväntat besök som vill spela in scener till en skräckfilm vid/i vårt hus.  Det sker en ofattbart tragisk olycka där två tjejer mister sina liv och livet stannar upp för ett slag. Jag hittar en massa gamla bilder och roar mig med dem. Åker en sväng till Sandra och Dan och lite vårväder
 
 
 
Maj 2013 - Ida, yngst i syskonskaran tar studenten. Ofattbart, men nu är alla tjejerna stora helt plötsligt. Får höra Linus Svenning för första gången och han blir en favorit direkt. Uterumslivet är vi väldigt nöjda med. Det påtas en del i trädgården och vårt senaste inneprojekt, tvättstugan blir klarmarkerad. I mitten av maj 'går' Flaket, vilket innebär att Storsjöns is har smält. 
 
 
 
 
Maj 2014 - Naturupplevelse de-luxe när mannen och jag får se en varg i naturen. Vi är på Högfjället i Sälen när vi får syn på det vackra djuret. Åker till Sandra och Dan och grillar och åker på mysigheter. Ida har sin årliga dans-avslutning som vi kikar på såklart. Fikar på mysigaste cafeet i grannbyn och går på namngivningskalas för gullungen Emma. Ett inneprojekt blir klart (köket) och utesäsongen startar med att måla trädgårdsmöbler och altan samt målning av fönster och en oändlig mängd tillhörande spröjs. Piuhh. 
 
 
 
Maj 2015 -  Vårbruket startat här hemma på gården. Vi eldar som dårar och hygget börjar se riktigt fint ut. Drar till världens mysigaste hälsohem Masesgården och har det fint. Projekt husmålning på gång och vi börjar med att vela om vilken färg som blir bäst. Både typ av färg och kulör. Uterummet får nytt fint golv och sommaren kan få börja  :-)
 
 
 
Maj 2016 - Vi startar månaden i Trondheim hos Sanna och Andreas. Fint vårväder och härligt! Morbrors fina torp blir till salu och det känns så ledsamt och definitivt att inse att han kommer inte sitta vid kaffebordet där mer. Oljar och målar altanen, planterar ut blommor och väntar på den riktiga sommarvärmen. ÖFK spöar IFK Göteborg hemma och vi klappar händerna och jublar såklart. 
 
 
 
Maj 2017 - 10 år har gått sedan den här bloggens första maj-notering. Tiden rusar kan vi än en gång konstatera. Så vad händer detta årets maj månad. Jo ganske mycket är sig likt, vi rustar hemma på tomten. Drar iväg till Trondheim. Startar upp grillen för säsongen och äter årets första måltid ute. Tycker att det är för kallt och längtar oavbrutet efter riktigt varmt väder och sol. Ungefär så  :-)
0 kommentarer