Bröllopsredigerat

Photoshopövningar fyller en hel del av min tid... Ju mer jag grottar ner mig i programmets funktioner inser jag vad futtigt pluttigt lite jag kan och behärskar. Allt är dessutom i det stora hela självlärt genom timvis och åter timvis av evigt testande. Inte helt bra just nu att en del grejor som 'sitter i fingrarna' inte borde sitta där utan jag behöver lära om och använda ny/annan teknik. Missförstå mig rätt. Detta är fortfarande SKITKUL men frustrerande bitvis

På temat just nu är bröllopsredigeringar. Ni vet för att göra bilder ljuvligt skira och alltigenom goda och på ett så-levde-de-lyckliga-i-alla-sina-dar-sätt


Hade inget bröllopsfoto att börja med så bilden på Malin och Nike från Joels namngivningskalas fick vara källan.


Tidigare har jag fixat den här typen av bilder genom att dra ner opaciteten och sen lite oskärpa på det. Beroende på hur mycket färg som bilden innehåller har jag kanske fått justera kontrasten oxå.


Nu får jag lära mig att plocka bort/tona ner de kalla färgtonerna i bilden, dvs de blå tonerna genom att använda kanalen för blått för att markera upp, sedan lägga över ett lager vitt med blandningsläge raster och till sist skapa lite oskärpa. På just den här bilden behövde inte justeringslagrets opacitet dämpas men annars hör det oxå till tekniken


Mer finns att lära...

0 kommentarer