Året som gått - 2016

En sammanställning av året som gått kommer här. Bloggen har ekat tom i för stor utsträckning detta året men försöker gottgöra det med en resume istället. 
 
Jag (eller vi snarare) har ytterligare en blogg till vars huvudinnehåll är relaterade till huset och på den finns en krönika xå. HÄR för den som vill veta vad som försigått där. Men nu kör vi, ja vad hände egentligen under året som gått?
 
 
VINTER
Känslomässigt jobbig början. Vi anar inte att svärfar blir livshotande sjuk och sedan somnar in en vecka senare. Syskon och syskonbarn i chock och helt plötsligt ser allt så annorlunda ut. 
 
Det är vintrigt och fint och vi gläds åt snö och skoterföre. Drar till stugan en sväng och jag får kämpa som en tok med trassel på släpvagn och tung last. Envisheten segrade och jag kom lyckades tillsist parkera alla ekipage och ta mig iväg.  
 
Vi äter rakfisk med fina människor och jag åker på värsta förkylningen och ligger avdomnad i flera dagar. 
 
 
 
 
VÅR
Soliga stunder på isen varvas med tjejkvällar och photoshop-uppdrag. Sakta börjar uterummet tina upp och vi kör säsongspremiär lagom till påsk som vanligt. Jag lyssnar mycket på ljudböcker och vårens favorit blev Bea Uusma 'Expeditionen' samt syster Martina Haag´s 'Det är något som inte stämmer'
 
Mannen har dragits med trasslande hälsa och blir opererad igen. Blir efter några hål i magen som ny igen. 
 
Vi sticker en sväng till Trondheim och möter mer av sommaren och myser med Sanna och Andreas. 
 
 
 
 
SOMMAR
Sommaren är fin och vi kör en hel del projekt här hemma som fyller det mesta av sommar-perioden. Det åskar ordentligt av och till hela sommaren och Lex sliter förfärligt ont och vi lider med honom. 
 
Midsommar firar vi enligt tradition i grannbyn. Vädret var inte enligt tradition. Inte på något sätt. Vi satt ute till mitt i natten utan att frysa eller dö av myggbett. Oväntat och ovanligt. 
 
Sandra och Danne letar fritidshus och här hemma i jämtland mer eller mindre hela sommaren. Mysigt att ha dem hemma.
 
Det blir också en hel del fotboll, ÖFK´s spel i allsvenskan har varit kul att få följa på hemmaplan.
 
Jag drar ner till Östergötland och fina människor och mår gott som avlutning på semestern. Vi åker runt i bil och myser i skärgårdsmiljö, fikar och lunchar på fina platser och mår gott i supervärmen som slagit till. Promenerar i skräck varje morron och är livrädd för ormarna som håller till på vägen. 
 
 
 
HÖST
Sandra och Danne köper fritidshus och vi hänger en del där. 
 
Vi drar xå till Stockholm och går på musikal samt äter gott. Senare drar vi vidare till Trondheim och hänger på hotell, går på ölprovning samt ser 'Kongen sa nei' på lyx-bio. Mannen drar till staterna och spelar golf och jag grejar i sovrummet under tiden. 
 
Det blir ledsamt då Dannes pappa hastigt och oväntat går bort under hösten samt också när vi kommer fram till årsdagen av finaste morbror Ove. Tänder ljus och minns...
 
Hösten innebär xå en del jobb med ackrediteringsgänget inför världscupen i skidskytte i Östersund och sedan också under tävlingarna som när vi hunnit ända fram till första advent. 
 
Året bara rusar förbi och jag hinner i vanlig ordning knappt med. Plötsligt är den här, adventstiden och tillsist också själva julhelgen. Var det någon som hann med?
 
 
 
 
 
 
1 kommentar
Anonym

Bra skrivet !